نبرد دریایی برای ریاضی اول دبستان

نبرد دریایی

بازی های زیادی برای آموزش یا تمرین و مرور ریاضی وجود دارد. از سودوکو بگیرید تا معماهای ریاضی، اما کدام یک از این ها برای کلاس اول مناسب تر است؟
ریاضی کلاس اول اهداف زیادی را درون خود دارد که می خواهد آن ها را محقق کند، یکی از مهم ترین اهدافی که کتاب ریاضی کلاس اول به دنبال تحقق آن است شمارش اعداد است.
بازی های متنوع و زیادی برای تثبیت این هدف در کودکان وجود دارد که یکی از ساده ترین و همگانی ترین بازی موجود، مار و پله است. بازی مار و پله بخاطر داشتن صفحه ای شطرنجی که در آن از عدد یک تا صد نوشته شده، مناسب کلاس اولی هاست. چون بچه ها با جا به جایی در بین این اعداد، عدد ها را میبینند و ترتیب و شمارش اعداد در ذهن آنها ثبت می شود.
یکی از دیگر بازی هایی که دارای صفحه ای شطرنجی با اعداد پشت سر هم است، بازی نبرد دریایی است.

شما برای این انجام این بازی به یک صفحه مانند تصویر بالا نیاز دارید. پیشنهاد ما این است که خودتان با کمک فرزند کلاس اولی خود این صفحه را با دست طراحی کنید.

وسایل مورد نیاز

صفحه شطرنجی بالا (حداقل دو عدد)
مداد سیاه و مداد قرمز

شرح بازی

شما میتوانید این بازی را دو نفره و یا بیشتر بازی کنید. هر کس باید برای خود یک صفحه شطرنجی اعداد داشته باشد. جوری بنشینید که حریف شما صفحه شما را نبیند!
در این بازی شما باید برای خود و در صفحه شطرنجی خود کشتی ها و قایق هایی را بکشید که هر کدام بنا بر قوانینی که بین خود تصویب می کنید می تواند اندازه ی مختلفی داشته باشند.

پیشنهاد ما برای میزان و تعداد کشتی ها این است: یک کشتی به طول سه خانه، دو کشتی به طول دو خانه و دو قایق به طول یک خانه. (مانند تصویر)
هر کس در هر جای نقشه خود که بخواهد می تواند کشتی های خود را با مداد مشکی نقاشی کند ولی نباید حریف شما ببیند که شما کشتی ها را کجای نقشه خود گذاشته اید!

نکته

شما می توانید کشتی های خود را به صورت عمودی و یا افقی در جدول خود بکشید ولی نمی توانید آن ها را به صورت ضربدری و یا شکسته جای گذاری کنید.
بعد از نقاشی کردن کشتی ها با تعدادی که از قبل مشخص کردیم، بازی شروع می شود.
هر کس باید سعی کن کشتی های حریف را شناسایی کند و با موشک بزند.

برای مثال

علی در نقشه خود نگاهی می اندازد و رو به حسن میکند و میگوید من خانه شماره 38 را با موشک زدم. حسن باید به کشتی های خود نگاه کند، اگر حسن کشتی ای در خانه 38 داشته باشد باید بگوید که موشک به کشتی اصابت کرد و اگر در آن خانه کشتی نداشت می گوید به هدف نخورد.
علی برای اینکه متوجه شود که به کدام خانه های حسن موشک شلیک کرده است باید با مداد سیاه در جدول خود مکان های حمله کرده خود را علامت بزند و با مداد قرمز باید مکان هایی که حسن به آن ها شلیک کرده را علامت بزند.
دو حریف آنقدر به هم موشک می زنند تا بتوانند تمام کشتی های حریف را نابود کنند.
نکته: کشتی هایی که سه خانه را می گیرند با سه موشک در سه نقطه خود نابود می شوند و به همین ترتیب کشتی هایی که دو خانه را می گیرند و قایق های تک خانه ای.
بچه های کلاس اولی با گفتن اعداد داخل جدول به راحتی خواندن اعداد و ترتیب آن ها را یاد می گیرند.

مدل پیشرفته

مدل بازی همان است، فقط بیان خانه ای که می خواهید به آن شلیک کنید فرق می کند. در این روش شما باید به جای اینکه بگویید به خانه 46 شلیک میکنم باید بگویید به خانه دهگان 4 و یکان 6 که منظورش همان خانه 46 است، شلیک میکنم.
شما می توانید با زیاد کردن کشتی ها و یا جنگ افزار های بیشتر مثل هواپیما و زیر دریایی و یا بیشتر کردن افراد داخل بازی، بازی را جذاب تر کنید.

نویسنده

علی قطبی

علی قطبی

پژوهشگر حوزه کودک، تولید کننده محتوا برای کودکان، طراح بازی، نویسنده، معلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد