به این ۵ دلیل موشک کاغذی بزرگ را از دست ندهید!

موشک کاغذی خیلی بزرگ

تا به حال شنیده اید که می گویند:” یک کتاب خوب، روشن تر از ستاره ها می درخشد؟”

اگر شما هم دلتان می خواهد با کودکتان یک کتاب پرنور بخوانید، از آن کتاب ها که همه چیز تمام اند و از هر جنبه ای کاربردی، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کتاب “موشک کاغذی بزرگ” از الیور جفرز، یکی از بهترین کتاب های روشن ویژه کودکان پنج، شش ساله و علی الخصوص پیش دبستانی هاست!

ماجرای کتاب از این قرار است که:

اتفاقات عجیب و غریبی در دور و برشان می‌شوند.
درخت‌ها و شاخه‌هایشان یکی یکی ناپدید می‌شوند. چه اتفاقی دارد می‌افتد؟
جانوران دست به کار می‌شوند تا این معما را حل کنند. پس از جستجوهای فراوان و بررسی شواهد مقصر پیدا می‌شود؛ خرس درختان را قطع می‌کند و به خانه می‌برد. اما برای چه کاری؟ مسابقه‌ی سالانه‌ی موشک‌پرانی نزدیک است و خرس چون نابلد است و نیاز به تمرین دارد خرس کنده‌ها و تنه‌های درختان را برای ساخت کاغذ نیاز دارد.
جانوران برای خرس دادگاهی تشکیل می‌دهند.
خرس می‌داند که اشتباه کرده است و قبول می‌کند کارش را با کاشت درختان جدید جبران کند. جانوران جنگل نیز به خرس کمک می‌کنند تا با کاغذ موشک‌های خراب شده، موشکی بزرگ بسازد و در مسابقه شرکت کند.

حالا علت اینکه می گوییم این کتاب همه چیز تمام است، چیست؟؟؟

1. تصویر سازی محشر

تصویرسازی فوق العاده ی کتاب، استفاده از رنگ های شاد، تصاویر با جزئیات زیاد که به زیباترین شکل ممکن ماجرای داستان را روایت می کنند و حتی بدون متن هم واضح و گویا هستند، شاهکار دیگری از الیور جفرز را به تصویر کشیده است.

2. ادبیات ساده و متن کوتاه!

دومین ویژگی مثبت کتاب این است که به دلیل متن کوتاه و روان، کودک را ترغیب به دنبال کردن داستان می کند، به گونه ای که تصاویر، اطلاعات کافی برای ساختن قطار روایت در ذهن او فراهم می کنند و دقیقا وسیله‌ ی خوبی برای تصویرخوانی و گفت و گو هستند و می‌توان به راحتی ماجرا را از دل نقاشی های آن حدس زد.

3. نماد طبیعت!

سومین موضوع مهم راجع به کتاب این است که شما می توانید به سادگی از اهمیت طبیعت و محیط زیست، حیوانات جنگل و تعامل آن ها باهم، در دل داستان کتاب برای کودکان توضیح دهید.

4. مفاهیم اخلاقی مهم!

نکته ی جالب و دوست داشتنی کتاب این است که پشت ماجرای کوتاه و شیرین آن مباحث اخلاقی مهمی وجود دارد که به صورت ناخودآگاه می تواند روی کودک تاثیرگذار باشد.
برای مثال بحث بخشش و بزرگی که حیوانات جنگل در حق آقای خرس داشتند، مفهوم صداقت و تلاش برای جبران اشتباهات و تکرار نکردن آن ها هم می تواند برای بچه ها الهام بخش باشد.

5. مسئولیت پذیری داستانی!

موضوع سوم دیگری که می تواند برای کودکان آموزنده باشد این است که با این کتاب بحث مسئولیت پذیری برای آن ها پررنگ می شود و یاد می گیرند که قرار نیست به قیمت آسیب زدن به دیگران یا طبیعت به اهداف خود دست پیدا کنند و باید بدانند که هرکار اشتباهی، عواقب و هزینه ای دارد که باید آن را بپردازند.

 

و اما کلام آخر

این کتاب نه تنها در خانه، بلکه در مدرسه و کلاس درس می تواند راهنمای خوبی برای نوشتن یک طرح درس متفاوت و جذاب باشد.
هم چنین خوب است قبل از اینکه کتاب را برای فرزندان یا دانش آموزان بخوانید، یک دور کامل آن را ورق بزنید و تصاویر آن را با دل و جان نگاه کنید زیرا؛ اشتیاقی که شما به عنوان الگوی عینی، نسبت به کتاب ها نشان می دهید، مشوق کودکان برای خواندن و ارتباط عمیق با این دوست همیشگی است.

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد