کتاب زندگی شبیه باد است (راه حلی برای مفهوم مرگ و زندگی)

زندگی شبیه باد است

نویسنده : شونا آینز
انتشارات: مهرسا
مجموعه : چی شبیه چیه ؟
مترجم : احمد تصویری
رده سنی: ۵ سال به بالا

تا به حال فرزندتان راجع به مرگ و زندگی از شما پرسیده است؟
کسی از عزیزان را به تازگی از دست داده اید و حالا فرزند شما نسبت به مرگ او کنجکاو شده است؟
شما هم در برابر این مدل سوالات کودک تان مضطرب می شوید که چه بگویید؟

اگر می خواهید با یک تعریف ساده و قابل فهم برای مرگ و زندگی آشنا شوید و این نگرانی را حل کنید، کتاب «زندگی شبیه باد است»، به کمک شما می آید.

وقتی باد نمی‌وزد، همه چیز آرام می‌گیرد. از چرخیدن و تاب خوردن و اوج گرفتن خبری نیست.
اما راستی باد کجا می‌رود؟
زندگی چطور؟ وقتی دیگر توی بدنمان نیست، کجا می‌رود؟

کتاب زندگی شبیه باد است با تشبیه زندگی به بادی که همیشه در حال حرکت است، مفهوم مرگ را برای کودکان به تصویر می کشد. وقتی که باد وجود دارد، چیزها حرکت می کنند، پرواز می کنند و در اطراف بال می زنند. وقتی باد می رود، همه چیز بسیار آرام می شود. وقتی باد از بین می رود، بدن بسیار ساکن است. بدن دیگر نمی تواند حرکت کند یا احساس کند یا کاری کند.

 

زندگی و مرگ

 

نکات مثبت کتاب چیست؟

• به قول وبگاه اسمارت‌بوک فور اسمارت‌کیدز (Smartbookforsmartkids): هرچند که مرگ برای ما هنوز ناشناخته و رمزآلود است اما شونا آینز این موضوع را برای کودکان توضیح می‌دهد، طوری که برای آن ها قابل‌فهم باشد. او به کمک تصاویر زیبا، مرگ را بخشی از زندگی طبیعی انسان ها به کودکان می‌شناساند.

• کتاب ضمن توصیف زندگی و مرگ در قالبی کودکانه، این پیام را به خوبی منتقل می‌کنند که زندگی بسیار ارزنده‌ای است، «وقتی زمان رفتن از بین می‌رود، زندگی از بین خواهد رفت.»

• تصویرسازی های کتاب بسیار جذاب و رنگارنگ است و همین موضوع عاملی است که کودکان را درگیر می کند. همچنین زبان آن ساده و ملموس و نوشته ها کوتاه است.

 

زندگی و مرگ

 

نکته منفی کتاب چیست؟

شاید بتوان گفت تنها نکته ای که باید آن را مدنظر داشته باشیم این است که در بخشی از کتاب اشاره می کند که بعد از مرگ به بهشت بسیار زیبا و دوست داشتنی می رویم و به گونه ای، زندگی پس از مرگ را به بهشتی که قرار است حسابی در آنجا به ما خوش بگذرد محدود می کند.
اگر برای بچه ها شفاف سازی لازم را نداشته باشیم ممکن است با خودشان فکر کنند که:”اگه بهشت خوبه چرا نمیریم اونجا؟” و میل پیدا کنند تا خودشان را به دنیای دیگر برسانند یا مرگ زودتر از موعد را تجربه کنند که البته این موضوع خیلی بستگی به نگاه کودک و میزان دقت و درگیری او با داستان دارد؛ بنابر این ممکن است فرزند شما اصلا درگیر چنین موضوعی نشود!

 

نکاتی که در باب سوگ و اهمیت کتاب، خوب است بدانید:

• مرگ یک عزیز یا از دست دادن چیزی گران بها برای کودک تجربه ای دشوار است. او در این شرایط اندوه اطرافیان را درک میکند و همین مسئله کنار آمدن را برایش دشوارتر می کند. کودک در مواقع سختی، از رفتارهای دیگران برای مقابله با مصیبت الگوبرداری میکند.

• بعضی از ما در مواقع بحرانی یا شرایطی پر از هیجانات ناخوشایند از گفت و گو با کودک پرهیز می کنیم. کودک در چنین شرایطی نمی داند با احساساتش چه کند و به چارچوب نیاز دارد تا علاوه بر درک موقعیت، رفتار مورد انتظار را نیز تشخیص دهد. کتاب زندگی شبیه باد است برای فراهم کردن چنین چارچوبی طراحی شده است؛ چارچوبی که به شما کمک میکند چطور درباره ی فقدان و اندوه با کودکان صحبت کنید.

• کودکان – حتی آن هایی که از انواع ناتوانی رنج می برند – فهم و درکی دقیق دارند. آن ها بر خلاف آنچه گاهی فکر می کنیم به خوبی از دیده ها شنیده ها احساسات و چیزهایی که لمس می کنند آگاهی دارند. توضیحات ما به کودک باید اساسی قابل دیدن قابل لمس کردن و قابل شرح دادن باشد.

• کودک به پاسخ سوال هایش نیاز دارد پاسخ هایی که در بله یا خیر خلاصه نشوند، به او کمک میکند تا مفهوم فقدان را درک کند و برای نزدیک شدن به افراد مهم زندگی اش راهی پیدا کند. این کتاب برای پاسخ دادن به پرسش های هیجانی ایده های ساده و موثری در اختیارتان قرار میدهد.

• این کتاب برای کودکانی که در معرض تجربه ی سوگ هستند می تواند مناسب باشد تا ترس ناشی از مرگ عزیز را کاهش دهد و او را با عواطف خودش، رو به رو کند.

• هر کودک هم چون ما بزرگسالان، به شیوه ای متفاوت به فقدان واکنش نشان می دهد. برای چیره شدن بر اندوه، تنها یک راه درست وجود ندارد و توقعات و محدودیت های زمانی این واکنش ها را پیچیده تر می کنند. اگر تغییرات رفتاری کودک تا زمانی طولانی پس از مرگ یک عزیز ثابت باقی ماند، بهتر است به یک متخصص حرفه ای مراجعه کنید.

 

همچنین کتاب نخ نامرئی را بخوانید!

 

و اما کلام پایانی!

این کتاب می تواند برای مسئله ی سوگ فرزندتان کمک کننده باشد اما در کنار آن لازم است نکات فوق را در نظر داشته باشید و در توضیحات و پاسخ هایتان به کودک قبل از هرچیزی، سن، نیاز و افکار خودش را راجع به مرگ و زندگی، مدنظر داشته باشید.

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد