کتاب نخ نامرئی (راه حلی برای سوگ و جدایی)

کتاب نخ نامرئی

معرفی کتابی نخ نامرئی برای کودکان و جادوی طنابشان …!

نویسنده: پاتریک کارست

مترجم: آناهیتا حضرتی کیاوندانی

ناشر: انتشارات پرتقال

رده سنی: 4 تا 8 سال و حتی بزرگسالان

 

اگر شما هم روزی با یک سوگ دست و پنجه نرم کرده اید یا کودکی دارید که از اضطراب جدایی رنج می برد و نمی دانید با او چه کار کنید؛ کتاب نخ نامرئی را از دست ندهید!

 

حقیقت این است که میان ما و کسانی که دوستشان داریم، هیچ‌گاه فاصله‌ای نمی‌افتد. حتی اگر دیگر در میان ما زندگی نکنند، یا در کشوری بسیار بسیار دور ساکن باشند؛ چرا که ما و عزیزانمان با رشته‌نخی نامرئی به یکدیگر گره خورده‌ایم.

ما نخ را نمی‌بینیم، اما همیشه آنجاست و تا زمانی که قلبمان پر از عشق باشد، آن نخ ما را به یکدیگر وصل می‌کند.

این ایده‌ی اصلی پاتریک کارست در کتاب نخ نامرئی است.

 

داستان کتاب چیست؟

پاتریک کارست در کتاب نخ نامرئی داستان دوقلوهایی را روایت می‌کند که در یک شب طوفانی، صدای رعدوبرق آن‌ها را حسابی ترسانده است. اما مادر برای این موضوع راهکار خلاقانه‌ای دارد!

دوقلوهایی به نام لیزا و جرمی راحت در تخت‌هایشان خوابیده بودند که صدای وحشتناک رعدوبرق آن‌ها را از خواب بیدار کرد. آن‌ دو وحشت‌زده و هراسان به سمت اتاق مادرشان دویدند تا شاید با دیدن او کمی آرام‌تر بگیرند. مادر قبول نکرد که لیزا و جرمی آن شب را در اتاق او بگذرانند اما او به فرزندانش اطمینان داد که هر اتفاقی هم که بیفتد، آن‌ها با هم هستند.

مگر همچین چیزی ممکن بود؟ آن هم وقتی که مامان تو اتاق خودش بود و بچه‌ها تو اتاق خودشان؟ اینجا بود که بچه‌ها از راز نخ نامرئی باخبر شدند… زمانی که لیزا و جرمی به تخت‌هایشان بازگشتند، دیگر وحشت‌زده نبودند. آن ها دیگر می‌دانستند از آن‌هایی که دوستشان دارند، دور نیستند.

 

نقاط مثبت نخ نامرئی چیست؟

  1. نخ (طناب نامرئی) کتابی زیبا، ظریف و ایده‌آل برای مواجهه با فقدان، چالش‌های دوستی، مشکلات خانوادگی و ترس‌های شبانه کودکان است؛ کتابی کاربردی برای والدین و درمانگران حوزه کودک و خانواده!
  2. کتاب داستانی دلچسب دارد که به کودکان آموزش می‌دهد اگرچه همیشه نمی‌توانند با عزیزانشان بمانند، اما همیشه در قلب یکدیگر هستند.
  3. این کتاب تصویرسازی به نسبت ساده و مرتبط با متن و جملات کوتاه و بیان قابل فهم برای کودکان دارد که می تواند مفهوم انتزاعی دلبستگی و عشق را به شکلی ملموس برای آن ها به تصویر بکشد.
  4. همچنین نکته دیگر این است که طناب نامرئی در داستان فقط به دلبستگی نسبت به والدین تاکید نمی کند و به صورت غیر مستقیم توجه را به منابع عاطفی فراتر و سایر عزیزان جلب می کند که یک شبکه ی گسترده از روابط را می سازد و ما را به همه ی آدم ها وصل می کند؛ به عبارتی می تواند نقش مهم نوع دوستی بی حد و مرز را نشان دهد.
  5. با این کتاب کودکان متوجه می شوند، عشق قدرتمند تر از آن است که اختلاف نظرها و احساس خشم در اتفاقات مختلف بتواند آن را از بین ببرد و به عبارتی ساده تر؛ حتی وقت هایی که از هم عصبانی یا ناراحت می شویم، نخ نامرئی ما وجود دارد و می توانیم برای محکم تر شدن آن تلاش کنیم.

 

نکاتی برای استفاده ی بهتر از کتاب:

به این کتاب، به چشم ابزاری کاربردی برای حل مسئله فرزندتان نگاه کنید. قرار نیست عین داستان را برای او تعریف کنید، مثلا ممکن است زمان رفتن به مهد کودک یا مدرسه وابستگی داشته باشد، می توانید داستان را مرتبط به آن تعریف کنید و متناسب با شرایط خودتان، شخصی سازی کنید.

در مواردی که کودکان با سوگ یکی از عزیزان دست و پنجه نرم می کنند و ترس جدایی و دوری از او را به دوش می کشند، این کتاب می تواند همراه خوبی باشد که موجب اطمینان خاطر آن ها شود، چون متوجه می شوند فاصله و دوری، محبت بین آن ها را از بین نمی برد و هیچ اشکالی ندارد که گاهی دلتنگ شوند.

 

 همچنین کتاب های بیشتری در حوزه کودکان بشناسید….

 

کلام آخر!

قدرت عشق باور نکردنی است و طناب های نامرئی، واقعی ترین چیزهای این دنیا هستند. آنها فراتر از زمان و مکان اند و از قاره ها و سیاره ها عبور می کنند.

جایی که طناب های نامرئی ما به هم وصل شوند خود را در شبکه ی گسترده ی جهانی واقعی پیدا می کنیم که آشیانه ای را شکل داده که در آن همه ی ما به هم نزدیکیم، هر چه عشق بیشتر باشد طناب های نامرئی هم بیشتر و در نتیجه شبکه ی نامرئی ما هم محکم تر میشود.

روزی همه ی بچه های روی زمین طناب های نامرئی خود را می شناسند و خیالشان از این بابت آسوده می شود، تا آن روز کار آن ها باشیم و این مفهوم را به زبان خودشان، به آن ها یادآوری کنیم.

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد