۵ بازی فکری و رومیزی برای کودکان مهد کودکی!

مهد کودک

معمولا بازی های رومیزی، برای کودکان زیر۷ سال، خسته کننده هستند، چون مبتنی بر شانس، استراتژی و فکر زیاد هستند. بنابر این؛ بیشتر وقت ها حوصله آن ها سر می رود و وسط بازی، آن را رها می کنند.
اما در ادامه چند بازی ساده و جذاب به شما معرفی می کنیم که نه تنها کودک شما این بازی های رومیزی و بازی های کارتی را دوست خواهد داشت، بلکه شما نیزعاشق آن ها می شوید.

مهد کودک

۱. بازی حافظه

حافظه، یک بازی اصیل و قدیمی با تصاویر کودکانه و ساده است که به راحتی می تواند تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، شما و فرزندتان را سرگرم کند.
شما باید به خاطر بسپارید که کدام تصویر، در کجا قرار گرفته است؟ اگر بتوانید تصاویر مشترک را دو به دو پیدا کنید، از حافظه خوبی برخوردار هستید، در غیر این صورت این بازی جهت تقویت حافظه کوتاه مدت شما بسیار موثر خواهد بود.
هر بار فقط می توانید دو عدد کارت را برگردانید و سپس نوبت بازیکن بعدی می باشد. اگر در نوبت خود بتوانید دو کارت شبیه به هم را درست حدس بزنید، آن دو کارت برای شما خواهد بود، پس از تمام شدن کارت ها، هر بازیکنی که کارت های بیشتری داشته باشد، برنده بازی خواهد بود.

●این بازی به تقویت حافظه و دقت دلبندتان کمک می کند.

مهد کودک

۲.بازی لیوان های کاپوچین

کاپوچین یک بازی پر از رنگ و خنده و هیجان! فنجان‌های رنگ و وارنگ کاپوچین همه‌ی آن چیزی است که برای ساختن یک دنیای شاد و خیال‌انگیز لازم دارید. باید قبل از بقیه با لیوانک هایی که دردست دارید ترکیب مناسبی بسازید. زنگ را به صدا دربیاورید تا در آخر با امتیاز بیشتر برنده شوید.. هر چند پیروزی در دنیای «کاپوچین» آن‌قدرها هم ساده نیست.

●این بازی برای کودکان۴،۵ سال به بالا مناسب است و می تواند به نقویت حافظه ی بصری، سرعت عمل و تمرکز آن ها کمک کند.

مهد کودک

۳. سرانگشتی

بازی سرانگشتی، یک بازی بسیار جذاب و دوست داشتنی است که
باید در آن، هر چه سریعتر توپ های داخل جعبه پازل را جابجا کنید تا الگوی روی کارت ها ایجاد شود، در اینصورت شما برنده آن دور از بازی خواهید بود و هر بازیکنی که کارت های بیشتری جمع نماید، برنده نهایی بازی خواهد بود.

● این بازی باعث تقویت مهارت های حرکتی ظریف، افزایش هوش اجتماعی، هماهنگی بیشتر چشم ودست، تقویت حس بینایی و مهارت های دیداری، بالا رفتن حس منطقی و استدلال در کودکان می شود.

مهد کودک

۴. تیزبین حیوانات

تیزبین حیوانات یک بازی کارتی ساده است که روی هر کارت، ۶ تصویر وجود دارد، بین هر دو کارت، فقط یک تصویر مشترک وجود. فقط کافی ست فرزندتان آن را تشخیص دهد!
البته در کنار بازی می توانید درباره حیوانات، محل زندگی، غذا و دوستان و دشمنان آن ها نیز صحبت کنید.
برای انجام این بازی به چشم های تیزبین و کمی هم سرعت نیازاست و به روش های مختلف قابل انجام است.
●تیزبین حیوانات، باعث افزایش هوش و تمرکز و دقت، در کودکان شما خواهد شد.

مهد کودک

۵. قورباغه های شکمو (گرسنه)

فشار دادن یک اهرم و دیدن اینکه چطور قورباغه به جلو می‌پرد و توپ‌های کوچک را می‌بلعد فعالیتی است که به احتمال زیاد کودکان را به وجد می‌آورد. قورباغه‌های گرسنه چنین مکانیزمی دارد؛ روی یک صفحه‌ی برکه مانند پلاستیکی تعدادی توپ کوچک رنگی ریخته می‌شود و سه قورباغه که در سه گوشه‌ی صفحه قرار دارند با فشار اهرم به جلو می‌پرند و توپ‌ها را می‌بلعند. با تمام شدن توپ‌های وسط، کسی که قورباغه‌اش بیشترین توپ را بلعیده باشد برنده است.
قورباغه‌های گرسنه بیشتر یک اسباب‌بازی است با هدف تفریح و سر و صدا راه انداختن بچه‌های کوچک اما می‌توان از آن برای اهداف آموزشی هم استفاده کرد؛ برای مثال آموزش اعداد، شمارش و جمع. روی جعبه‌ی آن سه روش برای بازی پیشنهاد شده است، اما مثل هر بازی دیگری می‌توان روش‌های دیگری هم برای آن ابداع کرد؛ مثلاً هر بار فقط یک توپ وسط انداخت و بعد از بلعیده شدن آن توپ بعدی را.

تولید کننده گروه سنی مناسب برای این بازی را 4 سال به بالا مشخص کرده است؛ احتمالاً به دلیل ریز بودن توپ‌های کوچک. با وجود این، بچه‌های کوچک‌تر هم می‌توانند تحت نظارت دقیق بزرگترها از این بازی لذت ببرند. در بازی با بچه‌های کوچک‌تر می‌توان فرصت بیشتری به آن‌ها داد تا توپ بیشتری جمع کنند و لذت پیروزی را بچشند. این باعث می‌شود که اعتماد به نفس آن‌ها تقویت شود.

 

کلام آخر!

زندگی کوتاه تر از آن است که بخواهید در ارتباط با فرزندتان موهای خود را بکنید و کاسه ی چه کنم، چه کنم به دست بگیرید، در حالی که می توانید با او قهقهه بزنید و کیف کنید.
پس؛ از این بازی های سرگرم کننده ی فکری و رومیزی برای کودکان ۴،۵ ساله استفاده کنید. پشیمان نخواهید شد!

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد