۵ بازی رومیزی برای کلاس اولی ها!

بازی برای کلاس اول

شما هم با کودکان کلاس اولی سرو کار دارید؟
می دانید که همیشه دلشان می خواهد مشغول بازی و سرگرمی باشند؟
خسته شدید از اینکه مدام آن ها را به درس و تمرین الفبا تشویق کرده اید ؟

کلاس اولی ها به دلیل ورود به دنیای آموزشی و چالش‌هایی که هنگام شروع مدرسه برای آن‌ها پیش می‌آید، کمتر فرصت بازی پیدا می کنند و خانواده و معلم ها هم در اکثر اوقات آن ها را از بازی منع می کنند و همین آن ها را کلافه و فراری می کند.
از آنجایی که همین منع کردن‌ها و تشویق‌ کردن‌های افراطی ممکن است آن‌ها را به‌کلی از دنیای آموزش دل‌زده کند، بهتر است وقت کودک را به‌صورت متعادلی بین بازی و یادگیری تقسیم کنید و اگر می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر تلفیق کنید!

پس اگر به دنبال چند بازی رومیزی جذاب برای دانش آموز یا فرزند کلاس اولی تان هستید، تا انتهای این معرفی، همراه ما باشید.

بازی برای کلاس اول

۱. مکعب های قصه گویی

بازی فکری مکعب های قصه گویی، از سری بازی های افزایش خلاقیت و قدرت بیان است.
این بازی جذاب شامل ۹ مکعب تاس مانند است که روی هر وجه آن تصویر متفاوتی نقش بسته است. به وسیله این مکعب‌ها و با جمله‌ی جادویی ” یکی بود یکی نبود ” وارد جهانی پر از جذابیت و خلاقیت میشویم.
بازی مکعب های قصه گویی، به صورت های مختلفی می‌تواند انجام شود و در جهت افزایش سرعت عمل، مهارت های اجتماعی و خلاقیت بازیکنان مورد استفاده قرار گیرد.

 

بازی برای کلاس اول

۲. تیزبین الفبا

معمولاً بچه‌ها پس از پایان مقطع اول ابتدایی با حروف الفبای فارسی آشنا می‌شوند و برای یادگیری حروف با صدای مشابه چاره‌ای ندارد مگر اینکه شکل کلمات را به خاطر بسپارند.
این اسباب‌بازی فکری برای آشنایی بچه‌ها با کلمات فارسی و افزایش دایره لغات آن‌ها تأثیرگذار است و باعث تقویت املانویسی بچه‌ها نیز می‌شود.
چالش اصلی این بازی داشتن سرعت عمل برای تشخیص شباهت‌های کلمات روی کارت‌ها است. کودک باید کلمات روی کارت‌ها را بخواند تا در صورت دیدن شباهت در کارت‌های دیگر فوراً آن را اعلام کرده و کارت را برای خود بردارد.
تمام این مراحل علاوه بر بالا بردن سرعت عمل کودک باعث تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن می‌شود. تأثیر دیگر این بازی یادگیری مهارت‌های اجتماعی و بالا بردن اعتمادبه‌نفس است.
بازی تیزبین الفبای فارسی علاوه بر اینکه اوقات فراغت خوبی برای دانش آموزان است ساعات زیادی نیز آن‌ها سرگرم کرده و برای پیشرفت درسی آن‌ها نیز مفید است.

بازی برای کلاس اول

۳. جفت و جور

بازی فکری جفت و جور یک بازی فوق العاده رنگارنگ با ظاهری شیک و چشم نواز است، هر کسی می تواند وارد جمع بازیکنان بازی جفت و جور بشود و لحظات شیرین و جذابی را سپری کند.
بازی فکری جفت و جور، برای کودکان علاوه بر سرگرمی نقش یک وسیله تمرینی فوق العاده را برای تقویت مهارت درک و تفکر و همچنین سرعت عمل، بازی می کند.
یکی از مهم ترین مزیت های بازی کارتی جفت و جور نسبت به سایر بازی های فکری این است که در جفت و جور امکان کم و زیاد شدن تعداد بازیکنان بدون ایجاد هیچ اختلالی به جریان بازی وجود دارد.

 

بازی برای کلاس اول

۴.اپتیکال

یک وقت هایی هم هست که باید با چشمانی که مشغول چیدن آلبالو گیلاس هستند، سراغ نقاشی کشیدن بروید!
درست مثل این است که وقتی سرتان گیج می‌رود شروع کنید به نقاشی کشیدن، تازه همان نقاشی هم باید جلوی بقیه بگیرید تا حدس بزنند که چه چیزی کشیدید!
روی هر کارت بازی، سه تا کلمه با رنگ‌های مختلف سبز، زرد، قرمز نوشته شده است.
هر بازیکن هر وقت نوبتش می‌شود باید یکی از این کلمه‌ها را نقاشی کند. اولین بازیکنی که تاس می اندازد، کارت رویی را از دسته‌ی کارت‌ها برمی‌دارد و بدون این‌که بقیه کارتش را ببینند، کلمه‌ی هم‌رنگ تاس را به خاطر می‌سپارد و بعد کارت را به پشت، جلوی خودش قرار می دهد! حالا عینک با لنز رنگی را روی چشمش می‌گذارد، ساعت شنی را برمی‌گرداند و کلمه را نقاشی می‌کند.
اولین بازیکنی که بتواند ۱۵ امتیاز جمع کند برنده‌ی بازی است!

 

بازی برای کلاس اول

۵.هفت رنگ

بازی فکری هفت رنگ یکی از مهیج ترین بازی هایی است که شما را به سرزمین رنگ ها می برد. هر بازیکن باید بتواند ویژگی های روی کارت های بازی با کارت آفتاب پرستی که در دست دارد را به سرعت یافته و سریع تر از بقیه به جمع آوری کارت ها بپردازد.
این بازی رقابتی برای افراد بالای 7 سال طراحی شده است. این یعنی بزرگسالان نیز می توانند با انجام بازی هوش و سرعت عمل خود را محک بزنند.
این بازی فکری منجر به تقویت هماهنگی بین نیمکره های راست و چپ مغز شده و همچنین باعث پیشرفت فرایندهای ادراکی و ذهنی می شود. سرعت عمل حرف اول را می زند پس سرعت عمل در ارائه ی پاسخ نیز تقویت خواهد شد. از طرفی منجر به پردازش سریع اطلاعات و تقویت حافظه ی بصری نیز می شود.
بهبود خلاقیت، افزایش اعتماد به نفس، رشد هوش فضایی و بهبود مهارت های حل مسئله از دیگر مزایای این بازی جذاب هستند. اگر دوستدار فضای رقابتی سالم و مهیج هستید، این بازی را به شما توصیه می کنیم.
وقتی با سرعت زیاد رنگ نوشته را با رنگی که نوشته به آن اشاره دارد و همچنین رنگ آفتاب پرست وسط کارت با چیزی که در ذهن دارید هماهنگ می کنید ذهن شما دچار چالش شده و مغزتان ورزش می کند.

 

سخن پایانی!

در این مقاله، چند نمونه از بازی های مناسب برای کلاس اولی ها را معرفی کردیم.
شما می توانید بازی های مشابهی که توانایی های مختلف کودکان را برای مقطع دبستان و یادگیری مباحث جدید، تقویت می کند به کار بگیرید.

 

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد