۵ ایده نقاشی برای کودکان که تا به حال انجام نداده اید!

ایده نقاشی

نقاشی کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در جهان آموزشی و تربیتی امروز به آن توجه شده است. همان‌طور که می‌دانید نقاشی یکی از هفت هنر برتر دنیا است که ابعاد زیباشناسانه دارد. اما امروز به جز وجوه زیبایی و هنرمندانه آن، به نقاشی به عنوان یکی از مهم‌ترین مبانی رشد و تربیت کودکان نگاه می‌شود. نقاشی می‌تواند بازنمایی از شرایط روانی و اجتماعی کودکان باشد. همچنین نقاشی باعث رشد خلاقیت، انعطاف پذیری و ریسک پذیری آن ها شده و تمرینات موثری را برای ذهن او به ارمغان خواهد آورد. امروز تاثیر نقاشی روی رفتار و رشد کودک انکارناپذیر است.
فلذا در این مقاله به شما ۵ مدل نقاشی خلاقانه و ساده برای کودکان ۷ سال به بالا معرفی می کنیم که به راحتی می توانید در خانه یا مدرسه تجربه کنید.

۱_نیمه دیگر خودت را بکش!

یکی از سبک های جالبی که می‌تواند اهداف رشد هویتی و نگاه خودشناسی هم داشته باشد این است که عکس کودک را چاپ کنید و فقط نصف آن را در اختیار او قرار دهید. بعد از او بخواهید که نصفه ی دیگر خود را کامل کند.
در اینجا کودک ممکن است تصوری که از خودش دارد یا نگاهی که به آینده خود دارد را به تصویر بکشد. حتی نیمه ی دیگر وجودش را یک قهرمان، یک خلبان، یک پزشک، یک آتش‌نشان و … ببیند و یا عینا خودش را نقاشی کند.

۲_نقاشی قطاری

برای این فعالیت حداقل به سه، چهار نفر یا بیشتر نیاز دارید تا یک بازی گروهی خنده دار و هیجان انگیز راه بیندازید.
فقط تعدادی کاغذ و مداد لازم است تا کودکان به صورت قطاری پشت سر هم قرار بگیرند و روی کمر یکدیگر نقاشی کنند.
می توانید کمی شوخی و مسابقه هم با آن ترکیب کنید. برای مثال از آن ها بخواهید حدس بزنند که هرکس پشت دیگری چه چیزی نقاشی کرده و با حدسیات جالب بچه ها، داستان سرایی کنید.

۳_نقاشی ۲۰ سال آینده

شاید اگر از یک کودک دبستانی بپرسید:” به نظرت ۲۰ سال دیگه کجایی و چیکار میکنی؟” به راحتی نتواند خودش را توصیف کند و شرح تصوراتش بسیار دشوار باشد. اما فقط از او بخواهید آنچه در ذهنش می گذرد را برایتان به تصویر بکشد، احتمالا به سرعت با اشکال ساده و رنگارنگ که هرکدام برای او معنای ویژه ای دارند، برای شما آینده اش را توصیف می کند.
فقط حواستان باشد که در این فعالیت، اجازه دهید کودک تمام و کمال آنچه در ذهنش می گذرد را بیان کند و به هیچ وجه او را قضاوت نکنید و نخواهید که تصوراتش را اصلاح کنید. فقط دنیای ذهنی او را کشف کنید.

۴_نقاشی کلاژی

پنبه، شاخ و برگ درختان، خرده تراش مدادرنگی، تکه مجلات و روزنامه ها، کاغذ رنگی تکه شده، حبوبات و …فرقی نمی کند چه چیزی دور و برتان باشد.
فقط کافیست با کودک یک شکل اولیه، طراحی کنید و به او اجازه دهید که آن را با هرچیز که دوست دارد و در اطرافش کشف می کند، پر کرده و به نقاشی اش روح و رنگ ببخشد.

۵_نقاشی با سایر اعضای بدن

همین که به جز دست، اعضای دیگر را به رسمیت شناخته و به عنوان ابزاری برای خلق و نقاشی به کار ببرید، یک خلاقیت محسوب می شود و برای کودکان نیز هیجان انگیز و جذاب است.
یک قلمو کافی است تا کودک با دهان یا انگشت های پا، شروع به نقاشی کند، آن وقت هم ممکن است نگاه طنز به این فعالیت افزوده شود و هم تفاسیر کودک از آنچه‌ به تصویر کشیده است، عینک او را نسبت به نقاشی تغییر دهد.

 

و اما کلام پایانی!

به خاطر داشته باشید، اینکه فقط کودک نقاشی کند و بعد هم آن ها را گوشه ای یا در سطل زباله پیدا کنید، کافی نیست.
خوب است به هر یک از نقاشی های او، ارزش داده، آن ها را ببینید، توصیف کنید و بعد بخشی از اتاق یا منزل یا مدرسه را برای به نمایش گذاشتن آن ها انتخاب کنید. همین موضوع ساده که کودک بداند برای هنر او ارزش قائل هستید، می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس او را افزایش داده و انگیزه ی او را برای خلق آثار بهتر و در آینده حرفه ای تر، بالا ببرد.

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد