وقتی بازی فکری ها، والدین را نجات می دهند!

بازی فکری بازیتا

فکر کنید در یک روز تابستانی یا حتی یک روز پاییزی، شاید هم در شبی زمستانی، بعد چند روز کلاس مجازی و تعطیلی، وقتی اوقات فراغت فرزندتان سر به فلک کشیده، نوای «حوصله م سررفته!» او را بشنوید که گوش اهالی خانه را کر کرده و صدای در و دیوار را به فلک رسانده است.
در چنین موقعیتی به جای اینکه فوری موبایل را به او بدهید یا تلویزیون را روشن کنید تا چند دقیقه از بازیگوشی و بهانه های کودکانه اش خلاص شوید، فقط کافی ست که در کمد را باز کنید و یکی از بازی فکری های زیر را روی میز قرار دهید.
احتمالا بین 30 دقیقه تا چند ساعت می توانید فقط صدای شادی و خنده فرزندتان را بشنوید که با خودتان یا خواهر و برادر یا بچه های همسایه مشغول بازی است و لذت می برد.
در ادامه با معرفی 5 بازی فکری هیجان انگیز از گروه تولیدی بازیتا همراه باشید و ببینید بازی فکری ها چطور ناجی شما می شوند.

 

تیز بین

1. تیزبین، تیز ببین!

تیزبین یکی از بازی های کارتی محبوب، ساده و در عین حال هدفمند برای کودکان 6 سال به بالا است که انواع مختلفی مثل اشکال، اعداد، الفبای انگلیسی و فارسی، حیوانات، ایران و… دارد.
تیزبین اصلی یک بازی کارتی است که در هر کارت 8 تصویر وجود دارد، بین هر دو کارت، فقط یک تصویر مشترک وجود دارد و بچه ها باید آن را تشخیص دهند تا برنده شوند!
البته در کنار بازی، مطالب آموزشی ارزشمندی نیز یاد خواهند گرفت و برای انجام این بازی به چشم های تیزبین و کمی هم سرعت نیاز دارند.
این بازی را می توانید به روش های مختلفی انجام دهید که باعث افزایش هوش، تمرکز و هماهنگی چشم و دست در کودکان شما خواهد شد.

 

دستچین

2. دست چین، سریع بچین!

بازی فکری دست چین، به صورت ۲ نفره و 4نفره تولید شده است که می تواند سرعت عمل و توانایی های کودک شما را آزمایش کند.
بازیکنان باید هرچه زودتر لیوان های خود را مانند تصاویر روی کارت ها بچینند. هر بازیکنی که زودتر بتوانند ۵ لیوان خود را به طور صحیح قرار دهد، برنده آن دور از بازی دست چین خواهد بود. در نهایت، برنده بازی کسی خواهد بود که کارت های بیشتری جمع کرده باشد.
این بازی می تواند به راحتی، حواس کودک را برانگیزد، اعتماد به نفس فرزندتان را افزایش داده و موجب تقویت حافظه، خلاقیت، دقت و تمرکز و مهارت های حرکتی او شود.

 

قایم موشک

3. قایم موشک نشستنی!

از آن جایی که حس بينایی، 60 درصد از مغز انسان را فرا می گيرد، بنابراين چنانچه بخواهيد چيزی را به خاطر بياوريد، باید تصويرش را مجسم کرده و آن را با قسمت هايی از ظاهرش ارتباط دهيد. اين کليدی است که باعث می شود ناگهان آن لغت و يا اسم را به خاطر بياوريد.
بازی قایم موشک با همین فرمول، باعث تقويت حافظه کوتاه مدت، آموزش فعاليت های گروهی و شناخت رنگ ها در کودکان می شود.
و اما بازی چگونه است؟
ابتدا 30 کارت تصوير را روی زمين در مقابل کودک قرار دهيد. سپس دايره هاي پلاستيکی را بر روی 6 عدد از تصاوير قرار داده و مطمئن شويد که تمام بازيکنان، اين مراحل را به دقت نگاه می کنند.
در ادامه، باید هر يک از بازيکنان تاس رنگی را پرتاب کرده و با توجه به رنگ تاس، اگر بتوانند حدس بزنند که زير دايره پلاستيکی همان رنگ، چه تصويری است. آن کارت را برداشته و دايره پلاستيکی را بر روی تصوير ديگری قرار مي دهند، اما اگر اشتباه حدس بزند، بايد دايره پلاستيکی را بر روی شکل ديگري قرار داده و نفر بعدي تاس بياندازد.
برنده بازی کسی است که کارت های بيشتری جمع کرده باشد.

 

باهم چین

4. با هم چین، همه چی بچین!

کودکان با استفاده از هم چین های بازیتا (یا همان لگوهای رنگی و ریز و درشت)، به راحتی می توانند انواع مختلفی از اشکال، اشیاء و فضا ها و حتی داستان کتاب ها را به تصویر بکشند. همچنین می توانند الگوها و تصاویر پیشنهادی بسته را بسازند.
با هم چین، دست ورزی، قدرت تخیل، خلاقیت، حواس پنجگانه و اعتماد به نفس فرزندتان تقویت می شود. با استفاده از آن می تواند مفهوم موفقیت را درک کند و با انواع بازی های نمایشی، خیالی و مغازه بازی نیز ترکیب شود و مهارت های اجتماعی کودک را نیز بهبود بخشد.
ضمن اینکه هم چین ها، از مواد با کیفیت و با قابلیت استفاده آسان برای کودکان تولید گردیده که با نمونه خارجی برابری می کند.

 

دکتر اکتشاف

5. دکتر اکتشاف در خانه!

ماجرای بازی از این قرار است که دکتر ارنست در آزمایشگاه خود مشغول آزمایش است، او باید هر چه سریع تر مواد شیمیایی خیلی خطرناکی را با استفاده از لوله های آزمایشگاهی با هم ترکیب کند و به کمک فرزند شما نیاز دارد.
برای اینکار، کودک باید سریعتر از سایر بازیکنان ( بهتر است حداقل 2 یا 3 نفره بازی کنید)، توپ های رنگی را در بین لوله های آزمایشگاهی جابه جا کند تا ترتیب توپ ها همان چیزی شود که در تصویر کارت های بازی وجود دارد.
در این صورت کودک یک دستیار ویژه برای دکتر خواهد بود و برنده می شود.
هر بازیکنی که زودتر اینکار را انجام دهد، برنده آن دور از بازی خواهد بود. بازیکنان در هنگام جابجا کردن توپ ها بین لوله های آزمایش، باید دقت کنند که توپ با دست و انگشتان آن ها برخورد نداشته باشد و در صورتی که دست آنها توپ را لمس نماید و یا اینکه توپ بر روی زمین بیفتد، بازیکن آن دور از بازی را از دست خواهد داد.
بازیکنی که بتواند 5 کارت را برای خودش جمع کند، برنده نهایی بازی خواهد بود.

 

و اما کلام آخر!

با اینکه این بازی ها در لیست پرفروش ترین بازی های تمرکزی و فکری بازیتا هستند اما لازم است که شما متناسب با نیاز، توانایی و مهم تر از همه سن فرزندتان آن ها را تهیه کنید.
همچنین به خاطر داشته باشید که این بازی ها هرچند با حداقل افراد قابل انجام هستند، اما اگر در بستر خانواده و با تعدادی هم سن و سال انجام شوند، می توانند تاثیر بیشتری روی فرزندتان داشته باشند و چه بسا یک روز کسل کننده را به چند ساعت هیجان انگیز و خاطره ای ماندگار، تبدیل کنند.

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد