5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!

5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!

شما هم این روزها به دنبال شناخت دنیای کودکان و سیر رشد آن ها هستید؟
دوست دارید که به عنوان یک والد یا معلم حرفه ای، خودتان را در ارتباط با کودکان و نوجوانان، حرفه ای و تقویت کنید؟
پس با معرفی این 5 کتاب ناب، همراه ما باشید.

 

همه ی این داستان ها که در ادامه مشاهده می کنید، سیر رشد و حرکت کودکان را از دنیای کودکانه و ساده ی خودشان، به دنیای پیچیده و منطقی بزرگ تر ها، به ویژه پس از بلوغ را تداعی می کنند.
هم چنین نکته ی مثبت دیگر این کتاب ها این است که از لحاظ ادبیات نیز بسیار غنی هستند و زبان فوق العاده ای دارند که مطالعه ی آن ها را برای شما واجب می کند.

1. ناطور دشت

5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!

راوی کتاب ناطور دشت، پسری نیویورکی و شانزده ساله به نام هولدن کالفیلد است. او در شرایطی خاص، مدرسه اش در پنسیلوانیا را ترک گفته و سه روز را به صورت مخفیانه در نیویورک می گذراند. هولدن به شکل خارق العاده ای، هم بسیار ساده و هم بسیار پیچیده است و این موضوع، صدور نظری قطعی درباره ی این شخصیت و داستانش را عملا غیرممکن می کند. شاید تنها چیزی که می توان با اطمینان درباره ی هولدن گفت این است که او با علاقه ای وافر و حتی گاهی اوقات زیاده از حد، به زیبایی پا به این دنیا گذاشته است.

نقطه نظرهای گوناگونی در این رمان به چشم می خورند: کودکان، بزرگترها و افراد نادیده گرفته شده؛ اما همان طور که انتظار می رود، افکار هولدن، شیواترین و به یاد ماندنی ترین نقطه نظر موجود در رمان است. این رمان کلاسیک از جی. دی. سلینجر که برای اولین بار در سال 1951 به چاپ رسید، به زیبایی تمام، بیانگر خشم ها و سرکشی های دوران نوجوانی است. ناتور دشت، در تمامی لیست های برترین آثار ادبی دنیا جایی همیشگی داشته و از تأثیرگذارترین آثار نوشته شده در قرن بیستم است.

2. مومو

رمانی که نوجوانان را سِحر می‌کند و بزرگسالان را به فکر وامی‌دارد!
مومو، داستانی فانتزی به قلم میشائیل آنده است. این اثر که نخستین بار در سال 1973 به چاپ رسید، حکایتِ نبرد دخترکی دوست‌داشتنی به نام مومو با گروهی مرموز است که قصد دارند زمان را از کف آدمی بربایند!

5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!

5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!

 

3.جاناتان و مرغ دریایی

کتاب جاناتان مرغ دریایی اثر ریچارد باخ، حکایتی در قالب رمان کوتاه است.
این کتاب داستانی از زندگی همه‌ی انسان‌ها است؛ همه‌ی انسان‌هایی که به زندگی در اجتماع خودساخته خو کرده‌اند و هیچ برون رفتی از قوانین و چهارچوب‌های خودساخته متصور نیستند.
در این اثر بسیار ساده اما ارزشمند، یک مرغ دریایی به نام جاناتان بر خلاف مرغان دریایی دیگر که پرواز و زندگی را فقط در به دست آوردن غذا در کنار ساحل (قانع بودن به حداقل آنچه می‌توان داشت) خلاصه کرده‌اند، دوست دارد شوق پرواز را تجربه کند، دوست دارد لذت پرواز را تجربه کند و سرعت را. پرواز همان قابلیتی است که در ذات بال‌های جاناتان است…

 

 

4.کلاس پرنده

رمان «کلاس پرنده» داستانی است که در مدرسه شبانه روزی شکل می گیرد و در آن، سخن از شجاع ها و ترسوها، آدم های عاقل و مردم نادان است.
با اجرای نمایش نامه «کلاس پرنده»، بالاخره بعضی بچه ها یاد خواهند گرفت که زندگی نه با پول درآوردن شروع می شود، و نه با آن به پایان می رسد. این رمان، روایت نویسنده ای است که به موضوع شهامت فکر می کند و تصمیم می گیرد نوشتن داستان عید را شروع کند.

5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!

5.شازده کوچولو

کتاب شازده کوچولو اثری معروف و جهانی به قلم آنتوان دو سنت اگزوپری، ماجرای خلبانی است که به ناچار در صحرای آفریقا فرود می‌کند و در آنجا به پسربچه‌ای برمی‌خورد که شاهزاده‌ای از سیاره‌ی دیگر است.
پسربچه‌ داستان سفرهای خود در سیاره‌های گوناگون برای کشف مفهوم حقیقی زندگی را برای خلبان تعریف می‌کند.
هنگام خواندن ماجراهای سفرها و رنج‌های شازده کوچولو ذهن با مفاهیم فلسفی گوناگونی مانند قدرت، فناپذیری و تنهایی درمی‌آمیزد. درگیر شدن با اینگونه مسائل فراواقعی، این توانایی را می‌دهد که در زندگی واقعی‌ با مسائل و موضوع‌های گوناگون رو به رو شوید و با دیدن رفتار مسئولانه‌ی شازده کوچولو و طمع‌کاری‌های مرد تاجر به تفکر درباره‌ی مفاهیم مالکیت و تصرف بپردازید.
روابط شازده کوچولو با دیگران به شما می‌آموزد تا مفاهیمی چون دوستی را ارزش گذاری، و با دید معصومانه‌ی او، تفکر و ارزش‌های از پیش تعیین شده‌ی خود را بازنگری کنید.

5 رمان کاربردی ویژه والدین و معلم ها!
و اما سخن آخر!

حالا که تا اینجا آمدید، لطفا به موارد فوق، اکتفا نکنید و تا می توانید رمان ها و کتاب های کودکان و نوجوانان را بخوانید و اجازه دهید کودک درون و پوسته ای از روح شما را لمس کنند.
هیچ چیزی بیشتر از شناختن دنیای کودکی و نوجوانی، آن هم از دل کتاب ها، نمی تواند شما را با نیازها، احساسات و جهان بینی آن ها آشنا کند.

(اگر دوست دارید با کتاب های دیگری در حوزه ی کودک و نوجوان آشنا شوید ، اینجا کلیک کنید)

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد