۸ راهکار کلیدی برای تقویت رابطه والد و فرزندی!

ارتباط والد و فرزند

مهم ترین رابطه با کودک رابطه ای است که با والدین یا مراقب خود برقرار می کند.
عینک نگرش کودکان از طریق رابطه مثبت با والدین شکل می گیرد، و با آن می توانند دنیای اطراف خود را ببینند و از آن بیاموزند.
کودکان در طول مسیر رشد خود به والدین خود نگاه می کنند تا تعیین کنند که آیا ایمن، امن و مورد علاقه هستند یا خیر. همچنین رابطه والد و فرزند، پایه ای است که آنها روابط آینده خود را بر اساس آن بنا خواهند کرد.

فلذا مهم است بدانید که چطور با حضور در لحظه با فرزندتان، گذراندن زمان با کیفیت در کنار هم و ایجاد محیطی که در آن احساس راحتی کند، رابطه مثبت والدین و فرزندی ایجاد کنید. هیچ کتابچه راهنمای مخفی یا رویکرد تضمینی برای درست کردن این رابطه وجود ندارد و احتمالاً در این راه با سختی هایی روبرو خواهید شد. با این حال، اگر به بهبود روابط خود ادامه دهید، فرزندتان مطمئناً شکوفا خواهد شد.

در ادامه با هشت تکنیک که می‌تواند به تقویت رابطه بین شما و فرزندتان کمک کند، همراه باشید:

۱_عشق خود را نشان دهید.

لمس و محبت انسانی در هر مرحله از زندگی ما برای رشد عاطفی، عصبی و زیستی سالم مورد نیاز است. مهم است که فرزندتان چندین بار در طول روز لمس آرام و محبت آمیز و آغوش شما را دریافت کند. هر بنابراین؛ هر تعاملی را به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط با فرزندتان در نظر بگیرید.
با عبارات گرم از او استقبال کنید، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و تعامل صادقانه را تشویق کنید.
به خاطر داشته باشید که هدف از عشق‌ورزیدن به کودکان، به‌طور خاص، فراهم‌کردن محیطی پربار، باثبات و امن برای این انسان‌های کوچک و آسیب‌پذیر است، محیطی که در آن تغییر، خلاقیت و نوآوری می‌توانند شکوفا شوند.

۲_گفتن «دوستت دارم» را فراموش نکنید.

به طور ضمنی گفته می شود که ما فرزندانمان را دوست داریم، اما مطمئن شوید که هر روز به آنها این جمله را بگویید، فارغ از اینکه در چه سنی هستند و حتی زمانی که فرزند شما سخت است یا کاری را انجام می دهد که شما دوست ندارید.
این می تواند فرصتی عالی باشد تا به او یادآوری کنید که بدون قید و شرط ، دوستش دارید.
یک “دوستت دارم” ساده می تواند تاثیر زیادی بر رابطه طولانی مدت شما با فرزندتان داشته باشد.

رابطه والد و فرزند

۳_مرزها، قوانین و پیامدها را تعیین کنید.

متناسب با سن کودک، در مورد آنچه از او انتظار دارید صحبت کنید و مطمئن شوید که آن ها را درک می کند. زمانی که قوانین را زیر پا می‌ گذارند یا اشتباهاتی مرتکب می شوند، به جای تنبیه، اجازه دهید پیامدهای طبیعی و مناسب سن خود را ببینند.

۴_گوش دادن و همدلی، کلید ارتباط موثر!

ارتباط با گوش دادن شروع می شود. احساسات فرزندتان را بپذیرید، به او نشان دهید که او را درک می کنید و اطمینان دهید که برای کمک به هر چیزی که او نیاز دارد، حاضر هستید.
سعی کنید مسائل را از دید فرزندتان ببینید. باور کنید که با گوش دادن و همدلی با او به پرورش احترام متقابل و یک رابطه موثر کمک خواهید کرد.

ارتباط با فرزند

۵_باهم بازی کنید.

بازی، زبان مشترک ما و کودکان محسوب می شود و عامل مهمی برای پرورش و رشد آن ها به شمار می آید. بازی ابزاری است که از طریق آن کودکان، مهارت های زبانی را توسعه می دهند، احساسات خود را ابراز می کنند، خلاقیت را پرورش می دهند و در مورد مهارت های اجتماعی یاد می گیرند. علاوه بر این، بازی یک راه سرگرم کننده برای تقویت رابطه با فرزند است.
مهم نیست چه بازی می کنید، نکته کلیدی این است که فقط لذت ببرید و متعهد شوید که به فرزندتان توجه بی‌نظیر خود را هدیه می کنید.

بازی با کودک
۶_در دسترس و بدون حواس پرتی باشید.

اگر فقط 10 دقیقه در روز برای صحبت با کودک خود بدون حواس پرتی اختصاص دهید، می توانید شاهد تفاوت بزرگی در رابطه صمیمی والد_فرزندی خود باشید.
تلویزیون را خاموش کنید، وسایل الکترونیکی خود را کنار بگذارید و مدتی با کیفیت با هم بگذرانید.
فرزند شما باید بداند که شما معتقدید علی رغم حواس‌پرتی‌ها و استرس‌های زیادی که سر راهتان قرار می‌گیرد، او در زندگی شما اولویت دارد.

 

۷_با هم غذا بخورید.

غذا خوردن باهمو مشارکت در تهیه ی وعده های غذایی، به عنوان یک خانواده، اغلب می تواند منجر به گفتگوی عالی و برقراری ارتباط با فرزندتان شود.

همه را تشویق کنید تا تلفن یا سایر دستگاه های خود را کنار بگذارند و به سادگی از همراهی یکدیگر لذت ببرید. همچنین زمان صرف غذا، فرصتی عالی است تا اهمیت یک رژیم غذایی سالم و متعادل را به فرزندان خود بیاموزید، که بر سلامت جسمی و روانی آن ها نیز تأثیرگذار است.

ارتباط با کودک

۸_ تشریفات والد و فرزندی را ایجاد کنید.

اگر بیش از یک فرزند دارید، سعی کنید وقت خود را صرف هر یک از آنها کنید. ملاقات با کیفیت و تک به تک با فرزندان می تواند پیوند والد و فرزندی را تقویت کند، عزت نفس کودک را تقویت کند و به او بفهماند که خاص و ارزشمند است. برخی از والدین، “شب های ملاقات” ویژه با فرزندان خود برنامه ریزی می کنند تا این فرصت تک به تک را ایجاد کنند (چه این یک قدم زدن در اطراف محله باشد، یا یک سفر به زمین بازی یا فقط یک فیلم در خانه – مهم است که هر کودک را جداگانه جشن بگیرید).

 

ارتباط والد و فرزند

و اما کلام آخر!

به خاطر داشته باشید که برای تقویت رابطه والد و فرزندی تنها این هشت گام وجود ندارد، بلکه می تواند برای خانواده ی شما، هزاران روش متنوع دیگر وجود داشته باشد که خاص خودتان است و در هیچ رابطه ی دیگری، پیدا نمی شود.
فلذا این شما هستید که به عنوان والد تعیین می کنید که با توجه به شرایط، روحیات و نیازهای خودتان و فرزندتان، از چه گام های منحصر به فردی برای بهبود این عنصر اساسی در خانواده، استفاده کنید.

 

 

برگرفته از سایت: familyservicesnew.org/news

 

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد