5 فیلم و انیمیشن با محوریت خانواده که باید ببینید!

فیلم و انیمیشن با موضوع خانواده

شما هم این روزها به دنبال فیلم ها و انیمیشن های خانوادگی هستید تا در خانه با کودک دبستانی یا نوجوان تان تماشا کنید؟

دوست دارید اهمیت خانواده و نقش آن را برای فرزندتان پررنگ کنید؟

قصد دارید نکات مهم اخلاقی و ارتباطی و همچنین خوراک چشم و روح فرزندتان را در یک بستر لذت بخش خانوادگی به تصویر بکشید؟

پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با 5 فیلم و انیمیشن جذاب خانوادگی آشنا شوید!

 

1. انیمیشن میچل ها علیه ماشین ها

(مناسب بالای 8 سال)

انیمیشن خانوادگی

میچل ها علیه ماشین ها، داستان خانواده‌ای عجیب‌ و غریب را روایت می‌کند که در یک روز معمولی، با یک فاجعه روبه رو می‌شوند. در این روز، همه ماشین‌های دنیا به یکباره به انسان‌ها حمله می‌کنند و کنترل جهان را در دست می‌گیرند. و حالا خانواده میچل، که همیشه با یکدیگر مشکل دارند، باید با هم متحد شوند تا از خود و دیگران محافظت کنند.

این انیمیشن چه پیام هایی را منتقل می کند؟

  • اهمیت خانواده و اتحاد: خانواده میچل، علیرغم تفاوت‌هایشان، در نهایت باید با هم متحد شوند تا از یکدیگر محافظت کنند. این موضوع می‌تواند به کودکان و نوجوانان یادآوری کند که خانواده‌شان همیشه پشتیبان آنهاست، حتی اگر گاهی اوقات با هم اختلاف داشته باشند.
  • اهمیت پذیرش تفاوت‌ها: خانواده میچل متشکل از اعضایی با شخصیت‌ها و علایق مختلف است. این موضوع می‌تواند به آن ها آموزش دهد که تفاوت‌ها چیز بدی نیستند و باید به آنها احترام گذاشت.
  • اهمیت مقابله با چالش‌ها: خانواده میچل در طول داستان با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند. آنها با استفاده از خلاقیت و اراده خود، این چالش‌ها را پشت سر می‌گذارند. این موضوع می‌تواند یادآور این باشد که همیشه راه‌هایی برای مقابله با چالش‌ها وجود دارد و نباید ناامید شوند.
  • اهمیت کنار آمدن با احساسات:علاوه بر این، انیمیشن به کودکان کمک می کند تا با احساسات مختلف، مانند ترس، خشم و شادی، آشنا شده و کنار بیایند.

انیمیشن با موضوع خانواده

 

2. انیمیشن خانواده پا گنده

(مناسب بالای 9 سال)

انیمیشن با خانواده

«خانواده پاگنده» انیمیشنی ماجراجویانه با داستانی ساده است که پیام‌هایی مثبت و قوی درباره اهمیت کارتیمی در خانواده و حفظ طبیعت در خود جای داده است. در این انیمیشن که یک خانواده برای مقابله با استخراج نفت در آلاسکا تلاش می‌کنند، صحنه‌های زیادی از به خطر افتادن قهرمانان نمایش داده می‌شود؛ اما پایان خوشی دارد. حرف زدن با حیوانات و درمان کردن زخم از قدرت‌های جادویی پاگنده‌هاست که ممکن است به تخیل کودکان دامن بزند.

نکاتی که خوب است بدانید:

  • انیمیشن خانواده پاگنده، اهمیت همکاری در خانواده و حفظ طبیعت را به خوبی به کودکان نمایش می‌دهد.
  • خیالی بودن پاگنده‌ها و نگرانی کودکان هنگام تماشای به خطر افتادن شخصیت ها را در نظر بگیرید.
  • با پرسش از علت تصمیمات شخصیت‌ها و نتایجی که در انتها گرفتند، به دریافت پیام‌های مثبت اثر توسط کودکان کمک کنید.

انیمیشن با خانواده

3. جنگ با پدربزرگ

(مناسب بالای 12 سال)

فیلم خانوادگی

«جنگ با پدربزرگ» داستان نبرد پیتر و پدربزرگش بر سر تصاحب یک اتاق است. پیتر پسر بازیگوشی است که به خاطر هم خانه شدن با پدربزرگش، مجبور است اتاقش را خالی کند و به اتاق زیر شیروانی برود اما او از این اتفاق ناراحت است و برای پس گرفتن اتاقش حاضر می­شود با پدربزرگش بجنگد. این فیلم محصول کشور آمریکا است و در ژانر کمدی ساخته شده است.

نکات مهمی که باید بدانید:

  • از آنجایی که این فیلم، داستان نوجوانی است که به خاطر هم خانه شدن با پدربزرگش مجبور به ترک اتاق و انتقال وسایلش به اتاق زیر شیروانی است و از این اتفاق ناراحت است و برای به دست آوردن اتاقش شروع به رقابت و مبارزه با پدربزرگش می کند،گاهی شاهد هستیم که به او بی احترامی می کند.

 

  • فرزند شما می تواند با تماشا این فیلم، نحوه برقراری ارتباط با سالمندان و لزوم احترام به آن ها را آموزش ببیند اما باید به کمدی بودن ژانر فیلم هم توجه کرد زیرا نمایش ناهنجاری های اجتماعی در قالب طنز از میزان قبیح بودن آن کم می­کند و ممکن است الگوپذیری اثر را برای کودکان و نوجوانان شما بیشتر کند.
  • درباره رفتارهای پیتر با فرزندتان صحبت کنید و گفت و گو را به سمتی ببرید تا راهکارهای مناسب جایگزینی برای رفتارهای اشتباه پیتر پیدا کنید.

فیلم به همراه خانواده

 

 

4. ما یک باغ وحش خریدیم

(مناسب بالای 12 سال )

فیلم خانوادگی

فیلم “ما یک باغ وحش خریدیم” درامی واقعی از زندگی بنجامین می است که مصرانه برای تغییر زندگی‌اش تلاش کرد و توانست فضای خانواده را که در غم از دست‌دادن مادر، عزادار بودند، از غم به شادی بدل کند. او با خرید یک باغ وحش و مواجهه با چالش‌های سخت اداره آن، به فرزندانش یاد داد که برای رسیدن به یک زندگی شاد و موفق، فقط کافی است کمی شجاع باشی و دست از ماجراجویی برنداری.

آنچه لازم است بدانید:

  • این فیلم داستانی واقعی دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا پیام‌های آن، تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشند. فیلم خانواده‌محور است و داستان پدری را روایت می‌کند که پس از مرگ همسرش، قصد دارد تا برای بهبود شرایط روحی خود و فرزندانش کاری انجام دهد و عوض‌کردن خانه، تغییری است که او انتخاب می‌کند. خانه‌ای که در واقع در یک باغ وحش است و خرید و مالکیت آن، برای یک آدم بی‌تجربه، چالش‌های بسیاری خواهد داشت اما بنی از این مشکلات نترسیده و باغ وحش را می‌خرد؛ چرا که معتقد است فرزندانش در آنجا شاد خواهند بود و درس زندگی می‌گیرند.
  • او با پسر نوجوانش دیلن که به نوعی پس از مرگ مادر، دچار افسردگی شده چالش‌های زیادی دارد اما سعی می‌کند با او وارد گفتگو شده تا مشکلات شان برطرف شود. گفتگوی سازنده با فرزندان و تلاش و حرکت برای جلوگیری از احاطه غم و غصه در زندگی از زیباترین پیام‌های فیلم هستند که می‌توانید درباره آن با فرزندانتان گفتگو کنید.
  • میزان خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی این فیلم بسیار کم است در نتیجه می‌توانید از تماشای آن در کنار خانواده لذت ببرید.
  • درباره پیام‌های فیلم و راه‌حل‌های خروج از بحران‌ها، درک همدلانه با والدین و نقش شجاعت برای رسیدن به موفقیت با فرزندان خود گفت و گو کنید.

فیلم در کنار خانواده

 

5. روز بله

(مناسب بالای 15سال)

قیلم خانوادگی

«روز بله»، اثری کمدی و خانوادگی است که در آن، والدین و فرزندان در اثر چالش‌­هایشان، روزی با نام «روز بله» تعریف می­‌کنند. در این روز هیجان­‌انگیز و پرچالش، خانم و آقای تورس موظف‌اند به هرآنچه فرزندانشان درخواست می‌کنند که غیرقانونی و خطرناک نباشد «بله» بگویند.

نکات مهمی که بهتر است بدانید:

  • این اثر با تکیه بر سخت گیری‌های افراطی مادر خانواده او را به‌عنوان زنی دیکتاتور به نمایش درمی‌آورد که برای بچه‌هایش خسته‌کننده و آزاردهنده است.
  • مادر و پدر در انتخاب الگوی تربیتی مناسب برای فرزنداشان اتفاق‌نظر ندارد و عموماً دچار چالش هستند. درنهایت آن‌دو تصمیم می‌گیرند تا در یک روز مشخص، به فرزندانشان اجازه‌ی هرکار قانونی‌ای را بدهند.
  • این اتفاق منجر به بروز رفتارهای خطرناک و ناهنجار و نامناسب سن بچه‌ها می‌شود که این مسئله می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر افکار فرزندان شما در باب اجرای این مسئله شود و این تصور اشتباه را ایجاد کند که والدین درصورت موافقت همیشگی با بچه‌ها می‌توانند الگوی خوب و مهربانی باشند.

فیلم خانوادگی

  • درنتیجه توصیه می‌شود برای مشاهده‌ی این اثر توسط فرزندان بالای 15 سال خود، گفت‌وگوی اثرگذاری درباره‌ی پیامدهای منفی و ناهنجار حاصل از چنین تصمیمی را در طی داستان بیان کنید و عملی‌نکردن برخی از خواسته‌های بچه‌ها که در این روزِ مشخص موردتأیید والدینشان قرار می‌گیرد را گوشزد کنید.
  • پیشنهاد می کنیم که درباره‌ی قانون‌های مشخص‌شده توسط مادر خانواده برای فرزندانش صحبت کنید و علّت هریک از این قوانین را با یکدیگر مرور کنید.
  • از فرزندان خود بخواهید نسبت به خواسته‌های بچه‌ها که موردتأیید والدین قرار گرفته کمی تأمل کنند و امکان اجرایی‌شدن آن را در هر شرایطی توضیح دهند.

فیلم خانوادگی

و اما کلام آخر!

اگر جست و جو کنید، احتمالا به راحتی انیمیشن یا فیلم هایی پیدا نمی کنید که از  همه نظر، بی نقص باشند و هر کدام از جنبه های مختلف فرهنگی، موضوعی، شخصیت ها و داستان و… دارای ناهنجاری ها یا مواردی هستند که شاید برای فرزندتان مناسب ندانید.

اما به خاطر داشته باشید که تماشای خانوادگی این فیلم ها و انیمیشن ها در کنار فرزندتان نه تنها رابطه والد و فرزندی شما را تقویت می کند، بلکه گفت و گوهای شما درباره ی ماجراهای آن ها، می تواند نکات منفی و یا نه چندان مثبت را تعدیل کند و تاثیر فیلم ها و انیمیشن ها را بر کودک تان به حداقل برساند.

 

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد