انیمیشن هایی با محوریت شخصیت دختران

انیمیشن با محوریت شخصیت دختران

آیا می دانید…

طبق پژوهش های انجام شده، انیمیشن ها و شخصیت های آن ها روی فرزندتان تاثیر گذار هستند؟
باور دارید که می توانند که در شکل گیری رفتارها و الگوهای ذهنی کودکان موثر باشند؟
حالا فکر کنید اگر هر کودکی متناسب با جنسیت خودش انیمیشن های مناسب را تماشا کند، این تاثیرات می تواند چند برابر باشد و هویت جنسی، نقش های اجتماعی و اخلاقی او را تحت الشعاع قرار دهد.

اگر شما هم به دنبال انیمیشن هایی با شخصیت های دخترانه هستید، در ادامه با معرفی 5 انیمیشن کاربردی، همراه باشید !

 

1. انیمیشن افسون

(مناسب کودکان بالای 10 سال)

انیمیشن با محوریت شخصیت دختران

«افسون»، داستان یک جادوی عجیب است. شمعِ معجزه، برای حفاظت از مردم و خاندان «مادریگال»، به «مادربزرگ ابوئلا» هدیه شد. خانه مادریگال‌ها زنده است و به اهالی‌اش هدایای ماورایی جذاب می‌بخشد. از تمام خانواده مادریگال، تنها «میرابل» است که بهره‌ای از استعداد جادویی ندارد. بنابراین باید سعی کند به نحوی توانمندی خود را به اثبات برساند. میرابل مادریگال، معمولی‌ترین عضو خانواده است. میرابل باید شمع معجزه را به کمک دایی «برونو» نجات دهد. این محصول دارای مضمون خانوادگی و بیانگر اهمیت دیدن استعدادها است.
خانوادۀ مادریگال باید در نتیجۀ یک کار گروهی فوق‌العاده و به رهبری میرابل، خانه را نجات دهد.

آنچه لازم است شما والدین بدانید:

• محصول حاضر، ساخت شرکت دیزنی است. اما شخصیت‌ها نه آمریکایی هستند و نه اروپایی. فارغ از واکاوی انگیزه دیزنی در پرداختن به نژادهای مختلف، تأکید اثر، بر بزرگداشت رسوم ملی خوب و مثبت است. شخصیت‌ها لباس سنتی به تن دارند و برای حفظ سنت‌ها تلاش می‌کنند.

• همه شخصیت‌ها مرتکب خطا می‌شوند. میرابل گاهی خرابکاری می‌کند و یا مادربزرگ قضاوت نادرستی درباره نوه‌اش دارد. اما وجه اشتراک همه شخصیت‌ها، تعهد و عشق به خانواده است. هر کسی بنا به توانایی خود و تصوری که از خانواده دارد، می‌خواهد از خانواده محافظت کند.

• باتوجه به احساس گسست و استقلال کودک و نوجوان از خانواده، محصول حاضر الهام‌بخش است. خوب است نوجوان بداند که باید از استعدادش، علاوه‌بر خود، برای خانواده و جامعه نیز استفاده کند. انگیزه مادربزرگ از حفظ شمع معجزه، استفاده از امکان معجزه برای نجات خانواده و جامعه است. همه افراد نیز از کوچک و بزرگ خود را متعهد به این هدف می‌دانند.

• مخاطب این محصول، از طرفی والدین نیز هستند. مادربزرگ درک اشتباهی از مقولۀ استعداد دارد. برای همین میرابل را طرد می‌کند و یا پدر و مادر میرابل که باوجود عشق به او و پذیرفتن معمولی بودنش، قدرتی برای تقویت میرابل ندارند. این انیمیشن برای والدینی که درک صحیح یا کاملی از استعداد فرزندشان ندارند نیز الهام‌بخش است.

• درست است که داستان در ستایش معمولی بودن و واقعی بودن است، اما به هرحال زنده بودن خانه و جادوهای منحصربه‌فرد هریک از افراد، درون‌مایۀ فانتزی به انیمیشن بخشیده است. بنابراین والدین باید به فرزندشان کمک کنند، تا میان دنیای واقعی و فانتزی در ذهنشان تعادل ایجاد کنند.

• در کنار همه این مباحث، خوب است بدانید که این انیمیشن در ژانر موزیکال، ممکن است ازسوی برخی از خانواده‌ها مورد پذیرش نباشد.

• پیشنهاد می کنیم حتما درباره ماجراهای داستان و معمولی بودن و جادو و… با فرزندتان گفت و گو کنید.

انیمیشن با محوریت شخصیت دختران

 

2. شانس

(مناسب کودکان بالای 8 سال)

انیمیشن دخترانه

این انیمیشن، داستان دختر یتیمی به نام سم است که بدشانس‌ترین دختر دنیاست. برای از بین رفتن بدشانسی خودش و کمک به دوستش توسط یک گربه سیاه که در اغلب کشورها نماد بدشانسی است، وارد دنیای شانس می‌شود. برای خوش شانس بودن باید یک سکه شانس از این سرزمین نصیب هر آدمی بشود.

خوب است بدانید که:

•انیمیشن شانس بر مبنای یک موضوع فراگیر
در کل دنیا ساخته شده است؛ داشتن شانس!
بهتر است در کنار فرزندانتان این انیمیشن را ببینید و با آن‌ها در مورد این موضوع صحبت کنید.
• نکته‌ای که فیلم دارد و شاید برای کودکان کوچکتر کمی آزار دهنده باشد موضوع یتیم بودن و به دنبال خانواده گشتن باشد.

• این انیمیشن خشونت و ترس به خصوصی ندارد که قابل توجه باشد. اما به یک نکته مهم باید توجه داشته باشید و آن هم نمایش ملموس و واضح نماد همجنسگرایی است. البته شاید کودکان با این نمادها آشنا نباشند و برایشان ملموس نیست اما والدین باید این نمادها را بشناسند و در مورد آن‌ها آگاهی کسب کنند. در این انیمیشن حضور اسب تک شاخ و اژدها این موضوع را نشان می‌دهد. اسب تک شاخ با اینکه مرد است اما روحیات و رفتاری زنانه از خود نشان می‌دهد و ممکن است رفتار او سوالاتی در ذهن کودکان ایجاد کند.
• همچنین بهتر است برای سلامت روح و اندیشه خودمان همیشه از درگاه‌های قابل اطمینان انیمیشن ها را ببینیم.

انیمیشن دخترانه

 

3. قرمز

(مناسب بالای 13 سال)

انیمیشن دخترانه

«قرمز شدن» انیمیشنی در ژانر فانتزی و کمدی است که روایت‌گرِ «بزرگ شدن و بالغ شدن فرزندها» و انکار این موضوع توسط خانواده‌ها است. مخاطبِ این اثر، نوجوان به‌ویژه دختران و مهم‌تر از آن، والدینِ نوجوانان هستند و به تعامل میان والد و فرزند می‌پردازد.

لازم است بدانید:

• مهم است بر ناهنجاریِ مهمِ اثر (مثل مخفی‌کاری) و تقبیحِ این رفتار و ارائه‌ی راهکارهای جایگزین برای آن تمرکز کنید.
• خوب است به درکی از نیاز نوجوان به استقلال یافتن و پیگیری عقاید و علایق شخصی او دست پیدا کنید.
• به تاثیر گروه‌های دوستی و تشویق فرزند به گسترش دایره‌ی دوستی و نزدیکی به افرادی که می‌توانند الگوهای مناسبی باشند توجه داشته باشید.
• کم کم از سنین پایان دبستان شروع به صحبت و ارائه‌ی توضیحات و حمایت‌های لازم در مبحث بلوغ جسمی/جنسی نوجوان کنید.

• نظر نوجوان را راجع‌به قضاوت‌ها و نصیحت‌های بزرگسالان (والدین و معلم‌ها) جویا شوید و ببینید تا چه حد خود را آزاد و در مسیرِ دلخواه به سمت علایقش می‌بیند.
• در مورد دوستانِ صمیمی و گروه‌های دوستیِ موجود در مدرسه از نوجوان جویا شوید و ارزیابی کنید که آیا فرزندتان تنهایی را ترجیح می‌دهد و یا فردی‌ست با دایره‌ی دوستیِ گسترده و ویژگی‌های خوب و بدِ دوستانش را در خلال گفتگویی صمیمانه جویا شوید.

انیمیشن دخترانه

 

4. شازده کوچولو

(مناسب کودکان بالای 10 سال)

انیمیشن دخترونه

انیمیشن ماجرای دختربچه‌ای است که با مادرش زندگی می‌کند و قرار است برای پیشرفت در زندگی به یک آکادمی ‌معتبر برود. مادرش او را مجبور می‌کند تا از «برنامه‌ی زندگی» پیروی کند؛ این برنامه تمام ثانیه‌های زندگی را برنامه ریزی کرده، حتی هدیه‌های تولدش را!
دختربچه که می‌خواهد بزرگ شود اما کودکی را فراموش نکند، به این برنامه زیاد پایبند نیست.
«شازده کوچولو» انیمیشن فانتزی و درام بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته‌ی «آنتوان دو سنت اگزوپری» اقتباس شده است. این داستان تنها بهانه‌ای شده است تا نظام آموزشی، نظم و انضباط فراگیر و نفوذناپذیر جامعه مدرن مورد انتقاد قرار گیرد. خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی در این انیمیشن قابل نادیده گرفتن است اما پیام‌ها و الگوی مثبت باعث شده است تا انیمیشن مفیدی برای نوجوانان در دسترس ما باشد.

خوب است شما والدین بدانید:

• در نظر داشته باشید که اگر والدین از هم جدا شده باشند، جایگاه دختربچه برایشان خیلی ملموس خواهد بود. همچنین دوستی دختر با پیرمرد همسایه که خیلی از او بزرگتر است و به دنبال آن پنهان کردن از مادر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. والدین باید مراقب شکل گیری این روابط از سمت نوجوانان با افراد بزرگتر باشند و با ایجاد فضای صمیمی مانع از شکل گیری دوستی‌های سودجویانه شوند.
• والدین عزیز فرزندان شما ممکن است در حصار برنامه درسی برای رسیدن به موفقیت که همان آماده شدن برای کار در جامعه صنعتی است، کودکی و خلاقیت را از فرزندانتان گرفته است و اجازه نمی‌دهد تا در زمینه‌های مورد علاقه خودشکوفایی داشته باشند. وقت آن رسیده است که شما این واقعیت را درک کنید و بتوانید در کنار الزامات آموزش فرزند خود را راهنمایی کنید که همیشه رسیدن به موفقیت در گرو به کار گرفته شدن در یک شغل مشخص نیست. فرزند شما می‌تواند با بهره‌برداری از استعدادها و توانایی‌های خود راه‌های جدید را تجربه کند.

 

انییمشن دختران

 

5. شهر اشباح

(مناسب بالای 12 سال)

انیمیشن دخترونه

«شهر اشباح» داستان دختری 10ساله به‌نام چیهیرو را روایت می‌کند که به‌همراه والدینش وارد شهری موسوم به شهر اشباح می‌شوند. پدر و مادر چیهیرو در بدو ورود بنا بر عمل اشتباه خود به خوک تبدیل می‌شوند و چیهیرو نیز به‌خدمت جادوگر بدجنس شهر یعنی یوبابا درمی‌آید. یوبابا نام چیهیرو را از او می‌گیرد و نامی دیگر برایش انتخاب می‌کند تا به این صورت بتواند بر چیهیرو مسلط شود. اما چیهیرو با قلب بزرگ و مهربان خود نه‌تنها طلسم یوبابا را باطل کرد، بلکه تواست طلسم دوستانش را نیز از بین ببرد و باعث آزادی خود و آنها شود. این انیمه، در فضایی فانتزی و سرشار از رنگ و زیبایی به‌تصویر کشیده شده است و با پیام مهرورزی، دوستی و کمک‌رسانی می‌تواند لحظات خوشی را برای مخاطب به‌وجود آورد.

انیمیشن را عمیق تر نگاه کنید:

• در شهر اشباح، افراد از طریق مسخ‌شدن یعنی تبدیل‌شدن به حیوان یا موجودی دیگر و پایین‌تر از خود، خدمتکار جادوگر می‌شوند. نکته‌ی مهم این ماجرا یک‌طرفه نبودن موضوع از سمت جادوگر است؛ به این معنا که انسان با ارتکاب اعمالی مثل پرخوری، حرص و طمع در برابر طلا و ثروت، تنبلی و پیروی از زرق و برق وسوسه و لذت‌های فانی دروازه‌ی ورودی خود را برای مسخ‌شدگی باز می‌کند و نهایتاً توسط افسونگر به دام می‌افتد. همچنین در خلوت‌سرای جادوگر، سه سر مردانه‌ی سبزرنگ وجود دارد، در ژاپن این اعتقاد وجود دارد که هر فرد سه صورت دارد. صورت اول صورتی است که به دنیا نشان می‌دهد، صورت دوم صورتی است که به خانواده و دوستان نشان می‌دهد و در آخر صورت سوم که بازتاب حقیقی خود فرد است و آن را به هیچکس نشان نمی‌دهد. درواقع حقیقت خود فرد، همان عنصر رهایی‌‌بخش از زندان اشباح است که در گرو یادآوری هویت فردی در قالب بازفهمیدن اسم خود است و این اصل به تلاش و کوشش وابسته است و این تلاش نیز خود از مهرورزی و عشق تولید می‌شود و می تواند برای خودتان و فرزندتان الهام بخش باشد.

انیمیشن دخترانه

 

و اما سخن پایانی!

از آنجایی که همه ی این انیمیشن ها ساخته ی کشورهای خارجی هستند، بسیار طبیعی است که شاهد ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی یا اختلافات فرهنگی و عقیدتی یا باورهای تخیلی بیش از اندازه در آن ها باشید.
نکته قابل توجه این است که ضمن توجه به رده سنی انیمیشن ها و گفت و گو با فرزندتان، آن ها را از سایت ها و برنامه های داخلی و به صورت سانسور شده تماشا کنید.

 

 

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد