آنچه باید درباره هویت کودک بدانید!

هویت کودک

هویت چه کمکی به فرزندتان می کند؟
چگونه می توانید برای کودک هویت سازی کنید ؟

هویت یکی از موضوعات مهم و کلیدی است که باید از دوران کودکی به خوبی رشد کند تا شالوده ی شخصیت و نگاه فرزند به صورت کامل، شکل بگیرد اما دقیقا وقتی از «هویت» سخن می گوییم، یعنی چه؟

به زبان ساده؛ هویت یعنی کودک ما بداند کیست و اصل و ریشه ی خودش را بشناسند!
برای مثال وقتی از کودکی میپرسیم:«تو کی هستی؟» باید به جز اسم و فامیل خود، به مرور زمان و افزایش سن، بتواند جوابی فراتر داشته باشد و هویت خود را چیزی بیشتر از نام و نام خانوادگی اش تلقی کند.

 

شناخت هویت، یک خودشناسی عمیق است!

این یه نیاز طبیعی است که همه ی ما دوست داشته باشیم خودمان را بشناسیم و شناخته شویم. این شناخت از ابعاد مختلف جنسیتی، خانوادگی، روانی، اجتماعی و… صورت می گیرد و دید مناسبی از کودک به خودش می دهد و به تدریج خودپنداره او را شکل می دهد.
فلذا وقتی فرزند ما بداند کیست، می تواند شباهت ها و تفاوت های خودش را با دیگران درک کند.

هویت، چراغ راه!

همه ی ما در زندگی برای طی مسیر و رسیدن به اهداف خود نیاز به چراغ هایی داریم که را را برای ما شفاف و روشن کنند. بنابر این؛ شناخت هویت به فرزندان مان کمک می کند بتوانند در طریق حیات، آگاهانه تر قدم بردارند.

هویت، عینک تشخیص ارزش ها!

وقتی کودکان هویت و اصل خودشان را بشناسند، مسیر درست و غلط را بهتر تشخیص می دهند و با نظر و عقیده ی هرکسی که از راه می رسد همراه نمی شوند یا به مد، پیشنهادات رنگی، جذاب و هجمه های فرهنگی که مخالف ارزش های آن هاباشد، کورکورانه تن نمی دهند.

هویت، زیر بنای عزت نفس!

شناخت هویت از جنبه های خانوادگی، فرهنگی و ملی پیش از هرچیزی، به فرزندان ما عزت نفس می دهد، به آن ها تصویر روشن تری از خودشان می بخشد و متوجه می شوند چه پیشینه ی سخت اما شیرینی داشتند، درک می کنند چه انسان ها و عقیده های بزرگی در کشور، خانواده و زندگی آن ها نقش داشتند که ممکن است راه آن ها هنوز هم ادامه داشته باشد.

هویت کودک و اعتماد به نفس

 

افزایش انگیزه و هدف گذاری!

کودکان با شناخت هویت خود، درک می کنند که چیزهایی فراتر از دایره ی زندگی شخصی خودشان وجود دارد، آرمان ها، اهداف و آرزوهایی که نه تنها روی حیات آن ها موثر است بلکه در مسیر انسان های دیگری هم نقش ایفا می کند.

اکنون که با مواردی از اهمیت هویت برای کودک دلبندتان آگاه شدید، خوب است بدانید:

با چه روش های ساده و عملی می توان هویت خانوادگی، ملی، دینی و … آن ها را برایشان روشن کنیم؟
چه بسترها و فضاهایی در شکل گیری هویت آن ها موثر است و در یک کلام؛ برای انتقال هویت به کودکان چه کار کنیم؟

خانواده اولین و مهم ترین بستری است که هویت کودک در آن تشکیل می شود و حتی اولین فضایی است که خود و هویت برای او تعریف می شود، اما مهم است که بدانید روند شکل گیری هویت، کاملا تدریجی است و نباید در انتقال آن مستقیم وارد عمل شویم یا عجله کنیم، بلکه باید آهسته از سنین کم شروع کرده و فعالیت هایی انجام بدهیم تا هویت فرزندان برای آن ها معنا پیدا کند، برای شناخت آن کنجکاو شوند و چه بسا خودشان برای دستیابی به آن تلاش کنند.

در ادامه با 5 راهکار ساده و عملی برای انتقال و شناخت هویت کودک، همراه باشید:

 

1. مناسبت ها را برجسته و نماد سازی کنید.

فرقی ندارد دهه فجر باشد، شب یلدا یا محرم و صفر، مهم این است که متناسب با برنامه ی ملی و مذهبی، حال و هوای خانه ی شما هم تغییر کند و بچه ها متوجه اهمیت این ایام شوند.
مثلا با تزئین اتاق و دیوارها با ریسه یا پرچم ایران، پوشیدن لباس مشکی و نصب بیرق در محرم یا درست کردن نذری و خوراکی ها و پخش بین همسایه ها در مناسبت ها، میتوان به سادگی این کار را انجام داد.

هویت کودک هویت ملی

 

2. برنامه خاص داشته باشید.

مثلا راهپیمایی، رفتن به نمایشگاه و موزه ها، هیئت ها یا جشن های خانگی در مناسبت های شادی یا عزا و…، یا حتی بردن کودکان به اردو با تعدادی از دوستان فرزنددار و هم بازی ها،می تواند احساس و خاطره ی خوبی از این ایام در ذهن آن ها ایجاد کند.

 

3. آلبوم خانوادگی یا زندگینامه ها!

به بهانه مناسبت ها، آلبوم های خود را بیرون بیاورید و با بچه ها درباره گذشته و کودکی خودشان و حتی تاریخچه ی خانوادگی خودتان صحبت کنید. حتی می توانید به دیدن بزرگ تر ها بروید و از آن ها بخواهید که از خاطره های خود، برای بچه ها تعریف کنند و بعد آن ها را تشویق کنید که یک زندگینامه یا آلبوم نقاشی از شنیده هایشان آماده کنند.

 

4. از کتاب ها و قصه ها غافل نشوید.

کتاب ها و داستان ها، بهترین گزینه برای انتقال ارزش ها و هویت ایرانی_اسلامی به بچه ها هستند.
می توانید از قصه های خوب قهرمان های بزرگ و ائمه و… متناسب با سن بچه ها، برای انتقال هویت و معرفی الگوهای مناسب استفاده کنید.

 

5. گفت و گو و حق انتخاب را فراموش نکنید!

به خاطر داشته باشید قبل از اینکه بخواهید به فرزندتان ارزش ها و باورهایتان را منتقل کنید، لازم است باهم گفت و گو کنید، دنیای کودک یا نوجوان خود را بشناسید و از همه مهم تر، به او حق انتخاب و آزادی بدهید، اگر نه هرگز نمی توانید انتظار داشته باشید که پذیرای صحبت ها و عقاید شما باشد.

هویت کودک و خانواده

 

و اما کلام آخر!

آنچه کودک از رفتار و کردار شما می بیند و بستری که در آن رشد می کند، بیشتر از هر چیزی می تواند هویت او را بسازد؛ فلذا حواستان به خوراک نگاه، روح و وجود ارزشمند فرزندتان باشد.

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد