ماه کرم خورده ، کتابی برای خیالباف های توانمند!

ماه کرم خورده برای خیالباف های توانمند

این کتاب برای خیالباف های توانمندی است که نادیده گرفته شده اند!

نویسنده: سالی گاردنر
مترجم: مهرداد تویسرکانی
رده سنی: نوجوان و بزرگسال

آیا شما هم از آن دانش آموزان خیالباف در مدرسه بودید که همیشه سرزنش می‌شدید و به توانمندی هایتان بی اعتنایی شده؟
شما هم در یک مدرسه یا جامعه ای زندگی می کنید که دچار تمامیت خواهی است که اگر اسیرش نشوید، انگار چیزی کم دارید؟
به دنبال کتابی هستید که در دل یک روایت، احساسات و زندگی شما را روایت کند؟
فرقی نمی کند، نوجوان هستید یا جوان یا یک بزرگسال، ماه کرم خورده می تواند حرف دل شما را بزند.

کتاب «ماه کرم خورده» رمانی نوشته ی «سالی گاردنر» است که اولین بار در سال 2012 به چاپ رسید.

 

ماجرای کتاب از چه قرار است؟

پسری پانزده ساله به نام «استندیش تریدول» زیر سایه ی حکومتی تمامیت خواه شبیه آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروری، زندگی تاریکی را سپری می کند. این رمان، داستان پسر نوجوانی را روایت می‌کند که در تخیلات و اوهام خود به سر می‌برد و ترجیح می‌دهد به جای زندگی در واقعیت در دنیای خیالی خود باشد. دنیایی که صمیمی‌ترین دوستش هکتور در آن حضور دارد در حالی که دنیای واقعی چیزی جز آزار و اذیت کودکان و معلمان و جای خالی بهترین دوستانش ندارد.
شخصیت اصلی رمان، که چشمانی با رنگ‌های مختلف دارد و جزء افراد نارساخوان به شمار می‌رود، رابطه بسیار نزدیکی با پدربزرگش دارد زیرا او تنها کسی است که پس از ناپدید شدن پدر و مادرش او را بزرگ کرده است.
پدربزرگ او اغلب احساسات خود را نشان نمی‌دهد اما شما می‌توانید حس کنید که چقدر به نوه‌اش اهمیت می‌دهد.
استندیش غیر از پدربزرگش، دوست جدیدی به نام هکتور پیدا می‌کند که بلافاصله با او پیوند می‌خورد و دوستی زیبایی میانشان برقرار می‌شود. آن‌ها آرزو دارند که از کشور خود فرار و در مکانی بهتر با هم زندگی کنند. اما کمی بعد دوستش به طرز مرموزی ناپدید می‌شود و او جست‌ وجو را برای یافتنش آغاز می‌کند.
او که از اختلالی ناشناخته در یادگیری رنج می برد، دوستان زیادی ندارد و روزهایش را با فکر به مأموریتی خیالی در سیاره مشتری به همراه بهترین دوستش «هکتور» می گذراند. تا این که «هکتور» و خانواده اش به خاطر داشتن اطلاعات غیرقانونی در مورد حکومت، ناگهان به جایی نامعلوم برده می شوند. روایت «استندیش» به تدریج برای مخاطبین آشکار می کند که حکومت قصد دارد در رقابتی فضایی پیروز شود، و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری دریغ نمی کند، از جمله دروغ ها و فریب های سراسری برای این که پیروز به نظر برسد.

ماه کرم خورده برای خیالباف های توانمند

 

• یکی از نکات برجسته ای که ماه کرم خورده به ما می گوید این است که معمولا توانایی ما انسان ها بیشتر از آنچه فکر می کنیم، می باشد. ممکن است در مواردی ضعف داشته باشیم اما حتما در بعد دیگری قدرتمند هستیم که آن را هنوز کشف نکرده ایم و این به معنای اینکه توانمدی وجود ندارد، نیست!

• ماه کرم خورده در دل داستان به این اشاره می کند که رویاها، در حد خیال و کوچک باقی نمی مانند، آن ها نابود نمی شوند؛ بلکه تغییر شکل می دهند و می توانند در یک زمان و مکان مناسب، ما را به قهرمانی در سطح خودمان یا حتی فراتر از آن، مبدل کنند.

• همچنین این کتاب دراعماق داستان و ارتباط دوستی استندیش و هکتور و حتی محبت عملی پدربزرگ به پسرک، این پیام را می دهد که دلبستگی ها هرچند که سختی و دلتنگی بسیار به همراه داشته باشند؛ اما می توانند در مسیر زندگی موجب رشد، شکوفایی و انگیزه ی ما برای بقا و ساختن حیات شوند.
• نکته ی جالب این کتاب این است که با تصویرسازی های حاشیه ای و شگفت انگیز در پایین صفحات، به شما کمک می کند تا قدرت تخیل خود را فعال کنید و بتوانید با تند تند ورق زدن آن ها و نمایش یک فیلم سریع، با مفهوم انتزاعی که درپشت داستان جای گرفته؛ یعنی عصاره ی آن ارتباط برقرار کنید.

 

و حالا خوب است چند کلامی از نویسنده بخوانید که هدف خود را از نگارش این کتاب بیان می کند:

ماه کرم خورده برای خیالباف های توانمند

 

“راستش را بخواهید هیچ کدام از کتاب هایم را به قصد یاد دادن هیچ چیزی به هیچ کس ننوشته ام. البته اگر کتاب هایم نکته ای به خواننده آموخته باشد که عالی است. اما هدفم موعظه نیست. هدفم روایت داستان خوبی است که برای خواننده پرسشی ایجاد کند. به این امید که در ذهنش محرک پرسش های بیشتری بشود.
اگر استندیش توانسته باشد به مردم برای نگاه به خوانش پریشی (نوعی اختلال یادگیری که پسر داستان به آن دچار است) از زاویه ای متفاوت کمک کرده باشد چه چیزی از این بهتر؟
امیدوارم این کتاب به طریقی به این هدف نائل شود. اما قصد اصلی ام تحریک خواننده به پرسشگری بود. اصل موضوع پرسش است. پاسخ به پرسش صرفاً عاملی برای برانگیختن پرسش دیگری است.”

 

 

و اما کلام آخر!

رمان هایی هستند که با آنها زندگی می کنیم؛ نفس می کشیم، می خندیم، گریه می کنیم و قد می کشیم. رمان هایی هستند که با آنها سفر می کنیم کوله پشتی مان را پر از تجربه هایشان می کنیم و مثل چادری در آن ها پناه می گیریم. رمان هایی هستند که صلح و دوستی و امید را – چه کودک یا نوجوان باشیم و چه بزرگسال – به ما هدیه می دهند. رمان هایی هستند که اگر آنها را نخوانیم چیزی کم خواهیم داشت، و رمان هایی هستند که باید خواند و “ماه کرم خورده” یکی از این کتاب های خواندنی است که نباید آن را از دست بدهیم.

از اینجا می توانید معرفی کتاب های بیشتری را بخوانید…

 

 

 

نویسنده

زهرا خسروآبادی

زهرا خسروآبادی

مشاور خانواده، پژوهشگر و نویسنده حوزه تربیت کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید

به سایت کندو خوش آمدید!

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد